اولین نکاتی را که باید پیش از نگارش مقاله علمی خود مد نظر قرار دهید بیاموزید. سه پرسشی که در این مقاله مرور میشوند در نوشتن مقاله کمکتان میکنند. بهعنوان پژوهشگر، ممکن است با نگارش رابطهای عاطفی داشته باشید. شاید چیزی شبیه به این باشد: پیش از شروع نگارش، از آن متنفرید و، پس از پایان نگارش، عاشق آن میشوید.
در واقع، با اینکه نگارش سخت و طاقتفرساست، بهتر از هر کسی میدانید که ارزش نوشتن در این است که دیگران را در جریان پژوهشتان قرار دهید. اگرچه نوشتن تنها راه انتشار پژوهش نیست، اغلب در این راه اولین گام محسوب میشود. بنابراین، با توجه به اینکه نگارش مناسبترین راه برای بهاشتراکگذاری اثر علمیتان با سایرین است، باید به بهترین روش برای نوشتن گزارش پژوهشیتان فکر کنید. با وب سایت ترجمه مقاله نیتیو پیپر همراه باشید.
نکته اول: مهمترین چیزی که پیش از نوشتن مقاله باید در نظر بگیرید مخاطب است
باید مشخص کنید که مقاله مخاطب عام دارد یا مخاطب خاص. باید دامنهی پژوهش را در نظر بگیرید. آیا مقاله با حیطهای بسیار تخصصی در ارتباط است یا اینکه دایرهی مخاطبین آن وسیع است؟ اگر مخاطبینتان متخصص هستند، وقت زیادی را به توصیف پیشینهی پژوهش اختصاص ندهید. در این حالت، میتوانید به سرعت سراغ یافتههای تحقیق بروید و وقت بیشتری را به توضیح تحلیلهایتان اختصاص دهید. اگر برای این دسته از خوانندهها مینویسید، از توضیح بیش از حد اجتناب کنید.
اگر با مخاطب عام سر و کار دارید، باید بیشتر وارد جزئیات مطالعه شوید و اطلاعات عمیقتری را دربارهی روشها و آزمایشها ارائه دهید. این کار درک بهتری را از پژوهش در اختیار خوانندهها قرار میدهد. در این حالت، باید مقاله را به شکلی بنویسید که مقبول همگان باشد و مخاطب بیشتری را جذب کند. به یاد داشته باشید که انتخاب ژورنال باید رابطهای نزدیک با مخاطبینتان داشته باشد: آیا مقاله مخاطب عام دارد یا مخاطب خاص.
نکتهی کلیدی: دانستن اینکه آیا مقاله مخاطب عام دارد یا مخاطب خاص چارچوب ارائهی بحث را تعیین میکند. دانستن این موضوع روشن میکند که تا چه اندازهای مجازیم که به جزئیات بپردازیم، به طوری که اطلاعات ضروری را بدون نیاز به توضیح اضافه در مقاله میگنجانید.
نکته دوم: مخاطبتان منطقهای است یا جهانی؟
نتایج تحقیقتان باید پاسخی را برای این پرسش فراهم آورد. آیا مقالهتان مخصوص منطقه یا کشوری خاص است یا دامنهی پژوهشتان کل کشورهای جهان را در بر میگیرد؟
برای مثال، اگر تحقیق دربارهی جلبکهاییست که روی بدن خرس تنبل میرویند، مخاطب هدفتان خوانندههایی هستند که در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی میکنند. اگر اثرتان بومیتر است، ممکن است انتشار مقاله را در یک ژورنال محبوب منطقهای مد نظر قرار دهید، به جای آنکه آن را در یک ژورنال بینالمللی منتشر کنید. اگر یک ژورنال منطقهای را انتخاب میکنید، آشنایی با زبان آن منطقه شما را از ترجمهی مقاله به زبان انگلیسی بینیاز میکند. حتی اگر به انگلیسی مینویسید، توجه کنید که آیا مخاطبین شما زبان اولشان انگلیسی است یا خیر. در غیر این صورت، مقاله را به شکلی بنویسید که برای مخاطبین غیرانگلیسیزبان در سراسر دنیا، قابل درک باشد.
شاید تحقیقتان مرتبط با زیستشناسی دریایی باشد، مثلاً حیات پیرامون صخرههای مرجانی. ممکن است یافتههایتان در مقیاس جهانی قابل استفاده باشند و بخواهید تا تحقیقتان را در یک ژورنال بینالمللی منتشر کنید. اگر میخواهید تحقیق را در مقیاس وسیع به اشتراک بگذارید، باید جزئیات بیشتری را در اختیار خوانندههایتان قرار دهید. آنها به پسزمینهی بیشتری نیاز دارند تا بتوانند بافتار متنتان را عمیقتر درک کنند.
نکتهی کلیدی: دسترسی به نقطهای که مخاطبتان زندگی میکند (در یک منطقهی خاص و یا در سطح جهان) کمک میکند تا تصمیم بگیرید مقاله را برای کدام ژورنال سابمیت نمایید. برخی اوقات، زبانی که برای مقاله انتخاب میکنید نیز به این موضوع بستگی دارد.
نکته سوم: چه چیزی مخاطب را تشویق میکند تا غیر از چکیده، سایر بخشهای مقاله را نیز بخواند؟
چکیده فضاییست که در آن فرصت دارید تا با خوانندگان ارتباط بگیرید و نظرشان را جلب کنید. اولین برخورد مهمترین برخورد است. دست کم، چکیده باید حاوی «شاهبیت» مقاله باشد. پژوهشگران سرشان خیلی شلوغ است. باید آنها را مجاب کنید که مقالهتان ارزش صرف وقت را دارد. گنجاندن نتایج اصلی مقاله میتواند راهگشا باشد.
بااینکه وقتشان کم است، پژوهشگران بسیار کنجکاوند. سعی کنید از ۲۰۰ و چند واژهای که برای نوشتن در اختیار دارید، نهایت استفاده را ببرید و خلاصهی مقالهتان را جذاب و گیرا بنویسید. باید کاری کنید خوانندههای بیشتری را جذب کند.
نکتهی کلیدی: چکیده باید خواننده را به این فکر وادارد که «نویسندگان چگونه به یافتهی مورد نظرشان رسیدهاند؟» و «چگونه میخوانند از اعتبار یافتههایشان دفاع کنند؟» ذهن خوانندگان نباید به این سمت منحرف شود که «نویسندگان به چه چیزی دست یافتهاند؟»
جمع بندی نکات مهم در رابطه با نگارش مقاله
در مجموع، مخاطبینتان در انتخاب ژورنال تاثیرگذارند. علاوه بر این، هم مخاطب و هم ژورنال در شیوهی نگارش مقاله تاثیرگذارند. نوع مخاطب در تصمیمگیری دربارهی اطلاعات گنجاندهشده در مقاله تاثیرگذار است. حتی زبانی که برای نگارش مقاله انتخاب میکنیم به مخاطب بستگی دارد. ژورنالها شیوهنامههای مختلفی دارند، برای مثال ترتیب بخشهای مقاله و اینکه آیا مقاله باید طولانی و مفصل باشد یا مختصر باشد و جزئیات به پیوست مقاله منتقل شوند. پس از آنکه به این پرسشها پاسخ دادید، باید وقت بگذارید و فضای کارتان را آماده کنید تا برای شروع نوشتن به اندازهی کافی مجهز باشید.
برای دریافت خدمات مربوط به ترجمه تخصصی مقاله، نگارش کارولتر، فورمتبندی مقاله، ادیت تخصصی و ویراستاری مقاله کافی است از طریق شمارههای تماس ما با همکارانمان در ارتباط باشید.
با سلام خدمت شما و تشکر
به نظر من با توجه به اینکه مقالات چاپ شده در مجلات علمی مخاطب عام ندارند و متخصصین هر رشته مطالعه می کنند به همین خاطر باید در توضیح مطالب به خصوص در مقدمه از توضیحات اضافی پرهیز شود. با این حال بحث درباره منطقه ای یا جهانی بودن موضوع کاملا صحیح است.